söndag 7 januari 2007

Är du äckelmagad så sluta läs NU!

Redan i Sverige så hade vi hört att man äter silkeslarver i Korea. I lördags så berättade Johan "the Korean Office Boss" Olsson att lukten är vidrig och att han därför inte testat. Hur vidrigt luktande mat kan man frivilligt äta? Jag menar fast man är Korean så har man väl ett luktsinne?

Eftersom de heter silkeslarver (eller på koreanska beondegi) tänkte jag att de skulle vara vita och långa, lite som tjocka nudlar kanske. Och det kan jag tänka mig är ganska aptitligt.

Idag, som ni vet, var Carl i Seoul och gissa vad Soyoung hittade till honom att äta?
Just det, silkeslarver... Som inte alls såg ut som tjocka nudlar utan mer som kackerlacker. Bruna och tjocka, kokta i någon slags sockerlag så de var som Calle uttryckte det "alldeles mushy". Lukten var riktigt illa. Till och med för hårdhudade och äventyrliga Carl. De hälldes upp i plastmuggar och serverades med två tandpetare till.



Hade ni velat äta dessa larver? Nä, Carl ångrade det säkert. Hade det inte varit för att det blir en sån bra historia att berätta tror jag att han hade avstått (han har redan ringt hem och berättat det för sin mamma och pappa och nu pratar han med Marcus).

Så i en kort sammanfattning tyckte Carl att silkeslarver smakade OCH luktade ruttna sopor.. och han är ändå förkyld!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Urrrrk, vad äckligt !!!!!!!!!
Hej på dig min vän, jag hade ju helt glömt bort att du skulle iväg till Korea ! Vad otroligt spännande!!
jag håller dig ajour vad som händer i mitt liv via mail. Just nu så försöker jag bara komma igång igen efter allt julfirande och besökande föräldrar ! Jag och Henry är alldeles slut!

Mirabelle sa...

Hehe.. visst är julen ganska fin ändå, men ack så stressande. Behöver nästan en vecka till ledigt EFTER allt julfirande. Maila mig gärna, det hade varit trevligt! Kram på dig!

Anders Larsson sa...

Heja Carl! Hälsa honom att det bara är att fortsätta äta läskigheter så har du snart toppat min manet, myrorna och det levrade ankblodet!

Mirabelle sa...

Oj, jävlar! Har du ätit levrat ankblod?! Låter jätteäckligt men antar att det kanske är som blodkorv?

Jag hittade en lista på äckelheter i en bok som jag tänkte visa Carl. Får se om han nappar. Han har fortfarande levande bläckfisk kvar...

Anonym sa...

När jag var 7 år gammal kunde man köpa ångkokta silkeslarver för en struntsumma som serverades i en papperstrut i Seoul i temporära gatustånd. De har en rund och mild smak och luktar lite som kokt korv.

Idag skulle jag nog ha svårt att äta dem för nu associerar jag det med insekter på äldre dar. Men det är säkert fullspäckat med proteiner.