måndag 15 januari 2007

Film: TAEGUKGI (Brotherhood in war)


Soyoung rekommenderade Carl att köpa filmen "Taegukgi" (brotherhood in war). Den handlar om Koreakriget, syd mot nord. Jag gillar inte krigsfilmer eftersom jag inte tycker om när lemmarna far överallt på filmduken (trots att jag vet att det bara är på film). Det är min största skräck här i livet att förlora en arm eller ett ben. Så med vetskapen om att detta är en krigsfilm men att Soyoung sagt att det är mindre antal krigsscener än i vanliga krigsfilmer gick jag med på att se den.




Den började bra med lite glassätande och en gullig relation mellan två bröder där den ena var skoputsare med drömmar om att bli skomakare, och den andra var student och familjens hopp om en ljus framtid med en välutbildad och välbetald son. Deras far var död och deras mamma hade slutat prata. Skoputsaren som framstod som lite ruff i kanterna hade en vacker tjej som han skulle gifta sig med. Så kom kriget och båda bröderna hamnade i samma förband. Här utmärker sig deras olikheter och syn på livet. Relationen skildras väldigt bra och de är båda sköna att vila ögonen på. Men vad hjälper väl det när.... Blooooood, blod, blod, mera blod. Köttiga lemmar åker kors och tvärs, huvuden sprängs, magar fläcks upp så att tarmarna väller ut (doktorn försökte sy ihop just denna magen och lyckades väl inte helt bra eftersom det började krypa likmaskar ur den efter ett tag).


Så sammanfattningsvis så är det en väldigt bra och välspelad film med många tankvärda scener och ett bra personregister. Och för dom som gillar krig, SE DEN! Och för er andra, man kan ju alltid hålla för ögonen och be en Carl (eller motsvarande person) säga till när det är fritt fram att titta!

3 kommentarer:

Anders sa...

Eftersom man blir ofrivilligt amatöraktig filmrecensent när man blir skadad/sjuk så har jag sammanställt följande (så att ni kan undvika de värsta kalkonerna):

Lady in the water
Betyg två av fem
M. Night Shyamalan går för mkt i sina egna fotspår, och det blir snabbt upptrampade och snart kan man inte se hans fotspår längre. Inte helt olikt en viss Jerry Bruckheimer, som för länge sedan borde sluta göra reklam för sitt namn. Paul Giamatti är dock en fröjd.

Children of men
Betyg tre av fem
Trots Clive Oven så blir det en ledsamt tråkig film, och jag hade lätt kunnat stänga av 15 min före slutet för jag brydde mig helt enkelt inte, men sen har jag svårt för dystopiska framtidsfilmer också -- vill gärna tro att det ska bli bättre i framtiden. Snyggt foto. Plus för Michael Caine!

Saw III
Betyg två av fem
De skulle slutat efter ettan.

The Illusionist
Betyg fyra av fem
Ed Norton är stabil, och trots att den är väldigt förutsägbar blir man road. Också med Paul Giamatti.

Thumbsucker
Betyg tre av fem
Lite pretto, och inget för alla, men om man gillar indiefilm så sväljer man den med hull och hår. Bra biroller.

Grizzly Man
Betyg -
Orkade bara kolla på eländet i 10 min, sen stängde jag av. "Regel 1: Gör tittaren intresserad" -- ja där misslyckade de. Trots x priser och att killen blev uppäten av björnarna på riktigt så var det skittråkigt. Sorry, jag såg inte det andra såg.

Nu orkar jag inte skriva mer, just nu iaf =)

Anders sa...

Owen! Jag vet att det stavas med "w" =)

Mirabelle sa...

Hahaha... vilken fin sammanställning till oss :)... Tack så mycket. Om jag inte varit sjuk hade jag skrivit en tillbaka!