lördag 13 januari 2007

Lite nya koreanska ord (han-gull) kanske?


Det är vetenskapligt bevisat att det är lättare att lära sig nya saker om man gör olika tankebanor för att komma ihåg och eftersom jag redan lärt mig dessa koreanska ord så har jag skapat tankebanorna åt er :)... Jag stavar dem fel, som jag tycker att de låter men hoppas att ni ska ha användning för dem. Lycka till!

Vi börjar lite mjukt med nej som heter anio med betoning på "o". För att komma ihåg detta kan man tänka på Anni och att man säger "no" till henne. Anni är ett engelskt namn och no ett engelsk ord vilket gör det lätt att koppla ihop de båda. Anni-no blir anio!

Ja är så enkelt att vi bara kan tänka på svenska nej och att det är tvärtom. Ne som alltså betyder ja.

Nu tycker jag att vi kan göra det lite svårare för oss. Om du är på en restaurang och vill att kyparen ska komma säger du yoggi-yo, vilket betyder typ: titta på mig! Då kan man antingen tänka på Yoggi Bear eller Yoggi Yalla. Lätt som en plätt. Sen kan man slänga in lite hip-hop-slang "Yo, whats up" men bara yo:et såklart då... Yoggi yo! Klart!

Och sen kanske man vill säga hej till någon. An-yang-ha-say-yo. Vi blandar in Anni igen men förkortar det till Ann och självklart lite yin och yang. Och lite hip-hop-slang Hi, say yo! Och sen är det bara att sätta ihop bitarna: an-yang-ha-say-yo!

Okej, bara en till: chil-e-ham-mi-ta, betyder ursäkta när du vill få någons uppmärksamhet. Först tänker vi på Chile men betonar "e" väldigt mycket. Det engelska ordet för skinka och me (som i jag) och sen kör vi lite svenska på det "ta". Skinka-me-ta: jag tar skinka typ. Chil-e-ham-mi-ta...

Jag glömde ju det bästa! No-re-bang... Det betyder Karaoke-rum. Då är det lättast att tänka på do-re-mi-fa-so-la-ti.. ja ni vet, sång liksom. Do-re rimmar ju på no-re... Och sen kan ni tänka på hip-hop-låten av Fresh Prince och Jazzy Jeff: Boom Boom Shake the Room. Boom är nästan som bang. Samma innebörd. Och då får ni alltså: No-re-bang!!

Det var allt för denna gång. Vi ses nästa vecka och ha det så bra!

2 kommentarer:

Mirabelle sa...

Tack Paul för de fina alfabetena du ritat till mig :). Tror det ena av dem var lite felaktigt men jag kommer inte ihåg vilket?!

Puss och kram

Anonym sa...

Såg tack och trevligt att träffas... och öl! ^___^

Jag skrattade så mkt :P