onsdag 10 januari 2007

Fyra.... Uhhhhhuhhhh... vad läskigt!



Alla som sett "Fredagen den trettonde" vet att 13 är ett otursnummer i västvärlden (fast min mamma envist hävdar att det är ett turnummer och ropar ”Tjohoooo” varje gång hon vaknar och det är fredagen den 13:e). Vi vet också att nummer 13 ibland inte finns som flygplansplats, folk är alldeles för skrockfulla.

I Korea är det nummer 4 som betyder otur. Vilket gör att man inte vill bo på våning 4. Man vill inte ha med fyra att göra överhuvudtaget! Synd, kan jag tycka för fyran (och då speciellt tv4, som är kund hos Ogilvy, där jag är tjänstledig från) är annars en väldigt fin och behaglig siffra.

I alla fall, då gör man det simpelt för sig och tar bort nummer fyra och ersätter det med F istället?! Jag bor på våning F. F för fyra kanske? De uttalar kanske siffran med F som vi? Jag tycker att det är skumt att göra så... Rena rama diskrimineringen faktiskt.

Detta är bilder från vår hiss.

7 kommentarer:

Anonym sa...

När du nu ska åka till Bennigans så är det här adressen: 수원시 팔달구 인계동 1038-4호 학산빌딩2층

Mirabelle sa...

Är du på riktig!? Ska jag skriva av det där?!... Jaja, hoppas att han kan läsa mina koreanska kråkfötter. Vi ses snart...

Anonym sa...

Belle!!

Du förgyller min vardag! :-) Jag ser fram emot dina små äventyr i Korea!! Byxorna går ju inte av för hackor (vart har Angelica köpt dem?)...
Så du saknar svenskt hederligt te? Vilken är favorit sorten? ;-)

KRAM!!!

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Unknown sa...

så hur är livet utanför lägenheten?.. kanske är det dags att ta en promenad när man börjar blogga om toapapper och morgontofflor :) ... men det är naturligtvis rolig läsning!.. även om det här med siffran 4 skrämmer, det finns alltså en till siffra man skall akta sig för. Darnit! Samtidigt i och för sig en mindre att spela på roulette..

över och ut

Unknown sa...

blev lite lätt nyfiken på hela sanningen varför siffran 4 är hissdiskriminerad och ersatt med en bokstav.

... så jag kollade upp det

Tydligen uttalas siffran på samma sätt som ordet för död eller döden. Båda uttalas "Si". Detta kanske ni visste i och för sig...men om inte så behöver ni inte fundera på det mer.. Varför 4 är ersatt med F har jag ingen förklaring på...... än

Mirabelle sa...

Bea: Tack och tack själv för att du läser... eller som de säger på koreanska, gamsahamnida. Jag dricker helst svart löste hemma. Sen spelar det inte så stor roll vad, jo, Chai skulle jag nog välja.Var Angelika köpt byxorna har jag ingen aning, jag får fråga henne. Puss och kram

Alexander: Hahahaha... Ja, det är väl dags att röra sig lite mer utanför lägenheten... Det känns som om jag är ganska klar med den... Eller snart iaf ;)... Och tack för inputen om fyran!!! Ser fram emot att höra varför de ersatt den med ett F :D... Kramis