fredag 5 januari 2007

Lyxhustrun har vaknat...


Såhär ser köket ut. Maskinen som står på diskbänken är en ris-kokare. Bap betyder tydligen inte bara ris utan kokt ris. Då blir det ändå en bap-maskin! Kom på imorse dock att vi inte har någon matsal. Köket och vardagsrummet är kombinerat. Det är tufft för en lyxhustru dessa dagar!


Detta är gästrummet som Calle ockuperat för tillfället med sin väska och skjortor. Det är detta rum som eventuella besökare från norr kommer att få.


Calles och mitt sovrum med Queensize bed. Vi köpte sängkläder igår. De enda mönstren som fanns var blommigt och randigt och hur mycket jag än bönade och bad för ett ursött rosa-blommigt täcke så blev det detta. De använder inte påslakan runt täcket som vi i Sverige utan kombinerar de båda och tvättar hela skiten när det är dags.


Nu har vi käkat frukost i Korea. Detta är inte typiskt för landet (de gör inte så stor skillnad på sina måltider olika tider på dygnet som vi). Men mjölken smakade samma och yoghurten var lite chunkigare, äggen som vanligt och likaså paprikan. Brödet var lite mer likt engelskt (vi känner väl alla till uttrycket: the best thing since sliced bread) och de hade inget i närheten av vårt grova bröd i affären. Osten med sydlänskt redan uppskurna skivor i små förpackningar. Jag önskar mig en stor hushållsost med tillhörande osthyvel i present. Juicen var lite syrligare och flingorna söta i början men mycket goda och det kändes som de var fiberrika och nyttiga.


Utsikten från vårt fönster i sovrummet (Johan lovade att det var vackrare på våren och sommaren. Hmmm....)


Den fantastiska utsikten som jag tog en bild på igår kväll, inte lika fantastisk idag kanske?


Vårt badrum med dusch. Vattnet här kan man inte dricka. Det förstår man efter att ha duschat en gång, det stinker klor och huden blir alldeles torr. Hudkräm står överst på min inköplista!


Vår dörrbetjänt. Hon är jättegullig och pratar med oss så fort vi går in och ut genom dörren. Jag undrar bara vad hon säger?!


Vardagsrummet med tv innan jag städade. Fotografering ingår inte i mina hushållssysslor som lyxhustru så de tar jag bara när jag måste. Jag skötte mig ganska dåligt idag faktiskt. Felberäknade tiden och hann inte laga mat utan fick springa efter Calle och slänga i honom några ostmackor innan han for iväg med koreanen Albert till sitt möte med Samsung idag. Stackaren har legat sjuk hela dagen och hostat och snorat.

6 kommentarer:

Mirabelle sa...

Om nu någon mot förmodan missförstått mig så är jag ingen lyxhustru. Jag passar bara upp Carl tillfälligt för han är sjuk och vi vet ju alla hur det känns när en kille är sjuk! Jag har faktsikt redan börjat jobba på ett litet frilansuppdrag från Sverige.

Anonym sa...

Mycket fina bilder! Gillar speciellt utsikten.

Vad är för frilansuppdrag förresten?

Anonym sa...

Ser mycket bra ut. Grattis!

Jag vill oxå vara lyxhustru...

Mirabelle sa...

Tjena Freddy. Jag håller på att knåpa lite på grafik till ett nytt tv-program om tjejers sexvanor och relationer. Hehe... Vi får väl se hur den grafiken kommer att se ut tillslut ;)...

Massemannen: Haha.. du skulle nog bli en bra lyxhustru... Plocka lite och sen låter man maskinerna göra resten!
Är det bra i Sverige?

Amelie Wentrup Alptun sa...

Hejsan, är grafiken för för programmet som som ska ledas av Tilde Fröling och Dajana Lööf? Coolt isf... du får smyga in lite asiatisk inspiration i bilderna! ;)

Kram

Mirabelle sa...

Amy: Jag har faktiskt ingen aning om vem som är programledare?! MEn hur många såna program kan det vara som görs nu? Lite asiatisk inspiration var det :)