tisdag 9 januari 2007

Galbi eller Kalbi...

... Koreanerna gör inte så stor skillnad på G eller K, eller B eller P för den delen. Galbi eller Kalbi är i vilket fall som helst Happy Suwons nationalrätt eller huvudrätt eller hur man nu ska uttrycka det. Jag hoppas att ni förstår vad jag menar. Vi har ju landskapsblommor och sånt. Denna rätten representerar liksom Suwon.


Så Calle och jag begav oss iväg för att upptäcka rätten. Vi hamnade på ett ställe som verkade vara ett snabbmatställe. Ett jättebra snabbmatsställe dock. Ingen förstod som vanligt vad vi sa, så det var bara att säga "Kalbi?" och hoppas på det bästa. Det hade som tur var rätten och sen frågade de en massa som vi bara nickade till. Vi fick grilla (jag trodde att Kalbi var revbenspjäll) Galbin på träbräder med eld under. Mmmm.. riktigt gott! Fast det tog ett tag innan vi fattade hur vi skulle äta den. Vi fick inga tallrikar men en stor sax vid bordet. Till sist klippte vi upp köttet och käkade direkt från brädan! Detta var mycket bättre än julgröten jag skrivit om innan.


Till det fick vi som vanligt smårätter. Groddar (som vi såg att de vid bordet sidan om grillade, så det gjorde även vi), Salladsblad (vi grillade även dem?!) och Kimchi. Allt detta gick på ungefär 30 kr var. Inte illa va? Men sen var det ju också ett snabbmatställe.

Vilken snabbmat skulle du föredra, Korensk eller Svensk?

9 kommentarer:

BucketBoy sa...

Hej Mirabelle,
egentligen så ska man inte grilla salldsbladen, utan man ska lägga köttet, den starka såsen och annat smått och gott i dem. Sen vecklar man ihop det till ett litet knyte och trycker in det i munnen. Tänkte att ni kanske ville veta tills nästa gång.
/Johan Olsson

Mirabelle sa...

Haha... Vad bra att du lär oss! Vi var helt vilsna. Vet inte om det var rätt att klippa upp köttet med en stor blå sax heller, men det är ju inte så att man kan fråga :)... Då föredrar jag faktiskt som de gör på de flesta ställena tar över ens bestick och visar en som om man var ett litet barn!

BucketBoy sa...

Hehe, ja det händer ofta att de tar över och visar en om de märker att man inte vet, men ni gjorde helt rätt med saxen.

/Johan

Amelie Wentrup Alptun sa...

Det ser ju nästan ut som vanlig kotlett, kanske nåt även jag skulle så ut med! ;)

Mirabelle sa...

Amy: Jepp, det var riktigt gott. T.o.m du skulle gillat det! Vi gjorde ju inte som Johan sa (rullade allt i salladsblad) utan käkade det direkt från grillen. Ingen sallad, bara kött ;)...

Anders sa...

Har ni falafel? =)

Anonym sa...

Spännande när det är lite utmaning i hur man ska äta, så man inte bara lassar in i vanlig ordning! Haha!

Har inte varit inne här på några dagar och nu så har du ploppat in inlägg som en tok! Kul!
Jag har också lagt in lite hos mig. Inte om lika spännande äventyr som du dock...
Men jag är inte bitter. alls. :P

Kram!

Mirabelle sa...

Anders: Här finns inte falafel, tyvärr. De andra Svenskarna har tydligen letat med ljus och lykta efter det...

Carolina: Hej! Hur e läget? Trist att vi inte hann med en fika. Tiden ska alltid gå så j***a snabbt.
Det är lite svårt att förstå hur man ska få i sig maten men vi lär oss. Igår gjorde vi små knyten av salladsbladen med kött och diverse annat småplock i. Man får bara passa sig så att man inte fyller dem för mycket. Svårt att tugga då.
Jag ska kolla din blogg nu :)..
Kram kram

Anonym sa...

Så sällan som vi lyckas träffas så kan man väl bara säga: - Äsch, vi ses ju när du kommer hem igen! Då är det ändå kortare tid än det brukar vara mellan gångerna vi träffas... Haha!