fredag 19 januari 2007

3 iron (det är en golfklubba)


Jag har tidigare recenserat filmen "Vår, vinter, sommar, höst och vår" av koreanen Kim Ki-duk. Den filmen tilltalade mig mycket med dess sagolika framtoning av långsamma men plågsamma livsöden. Han har nu gjort en film till (han har gjort en uppsjö andra men detta är den andra jag ser) "3 iron". Jag såg faktiskt en recension av den på svt en morgon, så den är så pass bra att den spridit sig i världen. I alla fall så handlar den om en kille som lever på att bryta sig i folks hem när de är på semester och låtsas att han bor där. Han tvättar, äter, leker i husen. Allt efter vad som erbjuds i lägenheterna. Han tar även alltid en bild på sig själv i hemmen med sin digitalkamera och mixtrar med en elektronisk pryl.


Detta är en stilla skildring av en ordlös kärlekshistoria i sann Kim Ki-duk anda. Huvudrollsinnehavaren yttrar inte ett enda ord i filmen. Så den är mycket speciell och mystisk, Calle somnade i mitt knä.


Hans vackra motspelerska pratar inte heller mycket. Hon säger två fraser: "Jag älskar dig" och "Älskling, frukosten är klar". Det ni. Nu blir ni allt nyfikna :).

2 kommentarer:

Carin sa...

Visst sjutton har den spritt sig i världen! "3 Hierro" heter den på spanska och jag såg den på bio i Málaga för cirka två år sedan. Den är stencool!

Mirabelle sa...

Ja, visst är den! Jag undrar om han är stum på riktigt (i filmen alltså) eller bara valt att inte prata?