tisdag 9 januari 2007

Det var en gång... (varför jag är i Sydkorea)


OBS! Detta är inte jag utan min systerson Arvid. Han väger nog inte ens fem kilo på kortet, vilket jag gjorde när jag föddes!!

En regnig höstdag år 1978 klämde min mamma fram en 5 kg tung bebis. Det var jag som senare skulle bli döpt till Mirabelle efter en Astrid Lindgren saga med samma namn. Jag växte upp i det prunkande Kirseberg... Hehe... Bara skoja ju... Jag tänker inte börja ända från början.

För er som inte följt bloggen och vill veta vad det hela handlar om. Här kommer förklaringen till varför jag är i Sydkorea. För ca nio månader sen så träffade jag Carl på en fest hos min kompis Amy nere i Malmö (jag bor i Stockholm). Det var på darrande ben som jag en vecka senare mötte honom vid flygbussen i Sthlm (jag var en aning berusad första gången vi sågs och visste inte riktigt vad jag hade att vänta mig). Men söt som han är och artig och finurlig och planerande så föll jag ganska snart (och han hade köpt tre presenter till mig!!).

Efter ett tag blev distansen ett problem. Jag ville inte flytta ner till Malmö och Carl inte till Stockholm. Så när Carl fick jobb i Sydkorea så var valet inte så svårt. Jag menar, jag var urless på distansförhållande: åka tåg och käka åksjuketabletter och prata i telefon tills luren bränner på örsnibben. Det var bara att hoppa på tåget för sista gången!

Så nu är jag här. Sambo med Carl i Korea. Och denna blogg är till för alla som vill veta hur vi har det eller hur det är att leva som svensk i just Sydkorea. Enjoy!

PS. Jag blir världens lyckligaste tjej om jag får kommentarer! DS.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Jag blev förvånad när jag skrollade fram mimimannen, men tyckte det var jättegulligt, klart du får låna honom och dom andra i din berättelse. Känns bara bra att känna att du tänker på oss.

Anonym sa...

Hej vännen,

Annika & Terje var på lunch på mitt jobb. Gissa om jag blev förvånad när Annika sa att du var i Korea. Tänk vad lite man vet. Vilket häftigt äventyr ni gör.

Kramar fån oss alla i Kämpinge/Höllviken

Ps ska hälsa från Jonna Hagman till Carl (Min chefs dotter)DS

Mirabelle sa...

Hej sis! :)

Hur e läget? Kul att du hittat hit.

Jo, jag vet. Det blev lite snabbt att vi åkte och med kärnvapenbombningarna från Nordkorea tog det ett tag innan jag ens vågade berätta för mamma ;).

Sköt om dig och din familj.

Massa kramar Bella

Mirabelle sa...

PS. Jag ska hälsa Carl! DS.

Anonym sa...

ooj.. vad modigt!!
själv är jag halv sydkorean :)

Mirabelle sa...

Alexandra: tack så mycket. Nu har jag varit här i över tre månader så det känns inte så modigt längre, det blir en vardag här också :).

Så du är halv sydkorean, har du bott något i sydkorea? Jag antar att den andra halvan är svensk? Hade varit spännande att få hela historien! :)

Anonym sa...

Hej Mirabelle!

Har hört att vi bor i samma stad nu (igen), Sthlm!

Vilka äventyr du har varit ute på! Hoppas du har det bra och att det har gått smidigt att flytta tebax!

Ska läsa lite mer av din blogg på semestern!

Här är min msn om du känner för att babbla eller fika nån dag: dinesson@hotmail.com

Kram
Annika

Mirabelle sa...

Annika: Oj, det var inte igår. Hur lever livet med dig? Vad gör du i Stockholm?

Jag har lagt till dig på min msn så vi kan chatta lite :).

Kram på dig!

Anonym sa...

Hejsan!
Jag vet inte om du fortfarande använder denna bloggen, eller om du ens kan se detta meddelande. Hursomhelst. Mitt namn är Hannes Bergström, jag är 17 år gammal och jag bor i Höganäs. Jag fick tips om denna blogg av Yvonne Casparsson (kom aldrig riktigt underfund med hur ni är relaterade, om hon är din mamma eller något sånt?), när hon nämnde att hon hade varit i Sydkorea under en tyska-lektion, hon är nämligen min lärare i just tyska. När hon sa att hon har varit

Anonym sa...

i Sydkorea så blev jag genast intresserad, det är nämligen min stora dröm här i livet att en gång få åka dit!
Jag vet inte så mycket om dig, bor du fortfarande kvar i Sydkorea?
Vart i Sydkorea bor du?
Jag vet inte rikigt hur jag ska fortsätta på mitt meddelande, men jag hoppas på svar!

mvh. Hannes Bergström

Anonym sa...

Mycket trevlig blogg förresten!

Anonym sa...

Hej! Jasmin här!
jag ville bara fråga hur det är om man ska bo i Sydkorea , om det är som Sverige att man ska ha upphålltillstånd eller hur är det SNÄLLA SVARA och förklara allt för mig för det är min dröm att bo i Sydkorea och jobba där

Burkmannenswe sa...

Vad jobbade Carl som i Sydkorea?

Unknown sa...

Vad roligt att läsa! Jag vill själv flytta eller studera i Syd Korea!
Hur går det med kommunikationer och vänner i Korea? Även, hur är det att anpassa sig? :)