lördag 17 mars 2007

Att äta ur samma gryta.


Korea är inget land för dem med bacillskräck. Man äter från samma grytor och fat som står mitt på bordet. Delar på all mat och snörvlar och smaskar så det står härliga till. Men gode gud om du skulle snyta dig vid bordet när maten är stark så det rinner ur kranen. Fyfyfyfyyyy! Nä dra hellre upp snoret långt upp i näsan, det anses vara mer hövligt.

Det är även kotym att hålla med båda händerna om bringaren när du häller upp vatten eller annan dryck och du måste vara uppmärksam när dina vänner druckit upp eftersom man inte får hälla upp till sig själv. Och det anses ohövligt att låta andra sitta med tomma glas.

Och sätta pinnarna i riset är också ett big no-no. Så gör de ju i Japan och allt som kommer därifrån är fel och fult. Vilket gör att man inte heller får dricka soppan direkt från den lilla skålen, utan måste enträget använda skeden så att det tar fem gånger så lång tid att få den i sig.

I de flesta inhemska restauranger så sitter man i skräddarställning på golvet och är man tjej och vill visa extra vördnad, till exempel när du träffar din partners föräldrar för första gången, så sitter du med båda benen åt ena hållet. Jag är glad att jag kan variera för det gör hemskt ont att sitta med benen i kors i längden.

Men tack och lov så är jag utlänning och blir förlåten för de flesta fel som jag gör, både medvetet och omedvetet.

1 kommentar:

Mirabelle sa...

Charles påpekade att det inte alls är tillåtet att sätta pinnarna rakt upp i riset i Japan. Det betyder typ döden eller nåt. Kan ju vara bra att veta eftersom jag åker dit om några veckor :)