fredag 30 mars 2007

Moon bears.


Jag har tänkt berätta om de här björnarna jättelänge. Jag fick höra det från en SWEA-mamma. Hennes dotter läste om dem i skolan och de samlade in pengar för att rädda dem.

När jag kom hem berättade jag för Calle om dessa stackars björnar. Ungefär såhär sa jag: Det är björnar som sitter i så små burar att de knappt kan ligga, bara för att man ska kunna ta en vätska från dem. De har stora hål med slangar i sig. Detta använder man sen som medicin för män för att det tros göra dem starka och vara bra för potensen. Hmmm, svarade han.

Och såhär ligger det till: De asiatiska Svartbjörnarna också kallade "Moon bears" för sin vita skimrande päls vid bröstet hålls i små burar med lite utrymme att röra sig på. Många lider av öppna sår i buken med en kateter implanterat för att tömma gallblåsan på galla. Gallan används sen till traditionella mediciner, tonics, te och schampoo.

I början på 80-talet började man i Kina och Nordkorea skjuta vilda björnar för att komma åt deras galla. 1993 fanns det över 10.000 björnar på olika björnfarmar i Kina. Många organisationer har kämpat för deras frihet varav IFAW är en av dem. Stöd dem och björnarna genom att inte köpa produkter som innehåller björngalla.

2 kommentarer:

Carin sa...

Åh, fy vad hemskt!!! Fruktansvärt! Hur kan de? De gör ont bara att titta på fotot... Står det björngalla i innehållsförteckningen? eller vad ska man leta efter om man vill undvika det?

Mirabelle sa...

Jag vet! Det känns i hjärtat. Speciellt eftersom det verkar helt totalt meningslöst att de ska lida. Vi klarar oss ju hur bra som helst utan liksom!

Hmm.. jag tror att det mest är här i Asien som det säljs men jag är inte säker. Det heter i alla fall "bear bile" på engelska.