tisdag 6 februari 2007

Marknad nära Paldalmun


Fisken är till Anders Larsson på TAT.

I lördags var vi på en marknad nära Paldalmun i Suwon. Det var en stor marknad med mat på ena sidan vägen och kläder/skor/prylar på andra. Det fortsatte hur långt som helst i små gångar bland husen. Men tyvärr var det mesta jag såg med mina västerländska ögon bara skit. Fula kläder och konstig mat!


Innan jag åkte hit fick jag förklarat för mig att det inte finns efterrätter här i Korea. Max så serverar de frukt här, sa de. Men då glömde de nämna havet av kakor, det liksom räknas inte. Det finns kakor i alla färger och former. Här bara ett exempel på vad som erbjuds. Ser ganska oaptitligt ut, men skojigt!


Ja, såhär är det inte ovanligt att fisken säljs. Som sagt i mina västerländska ögon... Hmmm.. "Sötis, vad sägs om vegetariskt ikväll?"


En annan sak som jag har hört. Det finns något som heter sashimi (i alla fall i japan) som är rå fisk skuren och lagd på en bädd av finskuren kål. När vi åt det så serverades det bara en sorts fisk och den var seg. Kålen var inte speciellt god så jag åt inte så mycket av den. Och det var nog bra, för senare fick vi reda på att kålen återanvänds till nästa matgäst och den är inte till för att ätas?!

Och med den vetskapen så kunde jag inte låta bli att tänka... Jag vet att jag inte borde... Men vi får alltid in massa smårätter när vi är ute och äter. De flesta äter vi inte upp. Och vad synd att slänga så mycket mat. Då slog det mig, vad är det som säger att maten verkligen slängs?

5 kommentarer:

Mirabelle sa...

Hör och häpna: som ni ser på ena bilden så ÄR inte alla asiater smala!!

Anders Larsson sa...

Åhh, vilken fin fisk överst, ser riktigt mumsig ut! Någon borde kanske säga till den att har lite slem i mungipan.

Mirabelle sa...

Hehe, ja och att halva ögat håller på att flyta bort...

Anonym sa...

Smårätterna äts upp! iaf av mig..^^' Kålen är ju liksom som persilja i sverige, ingen äter den egentligen. Om man inte är en sån som inte vill slösa.. som jag.. jag äter persiljan.. -____-'

^___^b

Mirabelle sa...

Rana: haha... det ar sant, man bor ata upp allt men de kommer ju bara in med mera da... Det slutar liksom aldrig... Mera mat, mera mat...