torsdag 7 december 2006

Varför ätpinnar kan vara skadliga...

Chopsticks
Att äta med pinnar varje dag ökar risken att utveckla plågsamma ledsjukdomar.

Undersökningar som gjorts i Beijing visar att upprepade rörelser av knipningar med ätpinnar för att plocka upp mat kan orsaka ledbesvär i fingrar och hand. Det kan gå så långt med svullnader och smärta att man inte längre kan klä sig.

Mer än 2.500 av Beijings befolkning i 60 års åldern, som ätit med pinnar, hade tecken på skadade ben i deras händer. Dock kommer nog inte denna upptäckt förhindra att folk äter med pinnar i fortsättningen – en tradition som går tusen år tillbaka i tiden.

Men det hindrar kanske lilla mig? Äntligen en ursäkt att äta med kniv och gaffel. Undra om de använder kniv och gaffel? Borde nog lägga till på packningslistan. Och osthyvel. Det är vi typ ensamma om här i norden tror jag?

Sen finns det förstås aspekten att man kan sticka någon med pinnarna, och då är de extremt farliga. Speciellt de i metall som jag nämnde i förra inlägget. MUUHHWWWAAAHHHAAAHAHAAAA...

PS. Tre av fem från Storbrittanien är rädda för ät-pinnar DS.

1 kommentar:

Anonym sa...

När vi var där i våras så fick vi lära oss att man INTE får sticka ner pinnarna i risskålen, så att de står upp. Det retar upp de gamla anfädrarna. Och ang osthyvel - jag bodde en gång med en australiensk tjej som använde min som stekspade. Tills jag visade vilken finurlig uppfinning det är, hon blev sjukt imponerad!