torsdag 31 maj 2007

People of Tibet.


Två små gummor som satt och vilade sig utanför Sera Monastery.


En kvinna jag mötte i en trång gränd i Lhasa.


En kvinna som rusar mot Potala Palatset.


En gammal man som gärna ställde upp framför Calles kamera medan frun blev sur och tog betalt.


En munk som vattnar sina blommor i Sera Monastery.


En fåraherde som ville ha betalt för att han poserade så här fint. Han fick 2 yuan (två kronor).


Skoluniformerna i Lhasa såg mest ut som träningsoveraller.


Ett förtroligt samtal två gummor emellan.


Jag undrar vad den här munken tänker på?


Munkar i uppförsbacke och en äldre man med böneslunga.


Deras yngre nomadbror fick leka med kameran och fast han lyckades kapa alla huvuden i bilden så gillar jag den.


En nomad som bjöd mig på svart te när jag var på väg ner från berget.


En gumma som stannat på sin pilgrimsfärd runt Potala för att säga något till butiksinnehavaren.


Vi mötte en mc-förare på vägen till Namtzo Lake.


Och ännu en.


Och här vilar en gumma i Lhasa på sin mc, funkar nog betydligt bättre än käppen skulle jag tro.


En munk tvättar händerna någonstans.


Och här är en till utanför Samye monastery.


Två små gummor skulle gå en dag....


En jakman Calle träffade i bergen.


Fler jakmän.


Bönetrummor utanför Potala.


Den här liftaren fick inte åka med vår fullpackade bil.


Två pilgrimer som ber på Lhasas gator. Ett steg och sen lägger du dig ner rak lång. Upp igen och ett steg till. Det tar evigheter att ta sig någonstans. Uppe i bergen, på de små snirkliga vägarna vimlade det av dem, speciellt runt de heligaste bergen.


Calle och en munk.


Är hon inte fiiiin, tanten med sitt får?


Typ alla som hade det någerlunda ställt med pengar gick runt med guldtänder. Brrr...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Vilka fina bilder du har lagt ut - och så kul att få läsa om dina äventyr. Känner igen både toaletter och dumplings från Kina, där jag var för ett år sen. Måste erkänna att jag är glad att ha upplevt båda, men ännu gladare över att vara tillbaka till vårt malmöitiska badrum och skånska köttbullar. Hoppas att du fortsätter skriva även från Stockholm! Det finns säkert massor att berätta därifrån också.
Kram från förra grannen Siv

Mirabelle sa...

Siv: Hej :D. Tack så mycket!

Jo, man uppskattar de små sakerna efter en tripp till Kina, det vill jag lova. Och det får ens små hjärnceller att fundera en smula.

Jag får se hur jag gör med bloggen när jag väl är i Stockholm.

Kram kram

Minna Mercke Schmidt sa...

Vilka härliga bilder!!! Så kul att läsa om dina äventyr vännen, skrattade gott för toa-inlägget : )))
Stor kram från (den smittade)elefantsnigeln

Mirabelle sa...

Minna: Hej gumsan. Kul att du gillar bloggen. Din är fantastisk! Snart riktig kram :)