onsdag 30 maj 2007

Moderskärlek.

Jag måste skicka lite kärlek till min mamma. När vi kom hem utmattade och flera kilo lättare från Tibet så steg vi in i en välstädad lägenhet med en kaktus i röda och gula och gröna färger på bordet. Det fanns en fruktskål med äpplen som dock ruttnat lite och samlat vätska i botten. Det fanns chokladstenar och inte ens kaviartuben var slut som jag fruktat. Det fanns ett långt brev till oss båda och lite fickpengar till en alldeles för gammal dotter.

Det var som dagen innan jag flyttade till Stockholm, då träffade jag en söt fransos på ett dunkelt uteställe. Han bedyrade sin kärlek till mig i alkoholdimman och kom ihåg det några timmar efter på morgonkvisten. Jag skulle jobba i Stockholm några dagar och mellanlanda i Malmö några timmar för att flyga vidare till min kusins 30-årsdag i Berlin. Jag visste att det låg ett tjockt lager dammtussar på mitt golv och det fanns inte en chans att han skulle få komma dit och hjälpa mig packa. Men han var enträgen och till slut ringde jag.
"Ehh, mamma. Kan du dammsuga i min lägenhet?"
Hon lät väldigt besvärad och efter en stunds tystnad suckade hon.
"Hur viktig är han?"

Jag och fransosen möttes av en stor fräsch blombukett i hallen. Lägenheten sken som aldrig förr och inte ett skrymsle hade undgått hennes trasa. Det fanns godisskålar i alla rum, och kylen innehöll en gedigen frukost. Vinet låg på kylning.

Han dumpade mig några veckor senare och jag var arg och ledsen i säkert en vecka, mest för min mammas ansträngning som varit till absolut ingen nytta.

Tack mamsen, I love you!

11 kommentarer:

Ella Henrietta sa...

Hej Hjärtat!

Skönt att ha dig "hemma" igen. Du är så samvetsgrann med bloggen och svarar på alla kommentarer i vanliga fall, så det har känts så underligt tyst (fast du bloggar) när du inte har gjort det från Kina. 21 dagar... nedräkning verkligen. Om det känns konstigt att komma hem kan du ju lika gärna konstiga till det ett varv till och flytta hem på riktigt.. till Skåne!!! Bra idé, va :)

Mirabelle sa...

Hej sis.

Hehe... jo jag brukar svara på allt men det blir ju begränsad tid när man reser så jag har fokuserat bara på att blogga istället. Jo, 21 dagar är inte lång tid, och jag kommer till Skåne, jag lovar! Ska bara var borta en liten stund till ;). OOXX

Anonym sa...

Hej min vackra dotter! Jag längtar till dess att du kommer hem. Jag älskar dig.
Har du varit inne o sett på Sissela? svt.se nöjen - Robin. Om inte så gör det. Jag tycker att hon är bra. Får se om du tycker detsamma. kramar och pussar i massor till er båda Mams Yvonne

Anonym sa...

varför tar det så lång tid innan kommentaren kommer upp? kram mams

Mirabelle sa...

Mams: jag har sett sissela, hon är skit-bra! Kolla in hennes blogg oxå: http://wendela-yesplease.blogspot.com/

Ta det lugnt med vetskapen att kommentaren kommer, när den är redo ;).

Puss

ebba sa...

Vilken mamma! Det hade jag aldrig vågat fråga!

Mirabelle sa...

Ebba: jag var minst sagt desperat i tron att han var mannen i mitt liv, vilket misstag!

ebba sa...

Ibland är man bra naiv. ;)

Mirabelle sa...

Ebba: Hehe.. jepp!

Minna Mercke Schmidt sa...

Jag blir helt lipig - heja Mirabelles underbara mamma!!!

Mirabelle sa...

Minna: Jag hoppas att hon läser kommentarerna ;)