söndag 27 maj 2007

JAG och Kina.



Pandor ar sota och langsamma och sma panda bebisar bryr sig inte om ifall de blir lyfta och forflyttade till fotografering med utlandska turister. Opera i Kina ar inte samma sak som i Sverige, det bestar av tjejer i fina drakter som jonglerar bord med fotterna och utspokade folk i vigorosa klader och eldsprutande masker och dockdans med langa sjalar och skuggshow och konstiga instrument och teater. Det var spannande och upplivande och mystiskt. Jag njot av varje sekund fast det var valanpassat for turister och vi hade blivit ditskjutsade i en minibus.


Idag har vi atit 17 smaratter av Sichuans delikatesser varav en var direkt acklig. Om vi vetat att det var det som kallades "sweet dumplings" sa hade vi inte tagit en taxi genom hela stan for 12 kr for att komma till en restaurang och bli serverade varmt vatten i en skal och salt kal i en mugg och degklumpar med sot sorja inuti guppande i vattenbad.


Vi tuggade i tre sekunder och stannade artigt i 2 minuter och betalade 2,5 kr och tog forsta basta taxi till raddningen istallet, en sushirestaurang.

Idag har vi shoppat C och jag. Rasmus ar fortfarande ute pa landsbygden och insuper det mesta av Kina han kan. Han har lite mer brattom an vad jag och C har.


Vi gillar att ligga i sangen och mysa och ga langsamt och ibland titta varandra i ogonen.. Hugga, hugga... Vad ar det jag sager.. Jag ar en san dar.. Du vet parig sak, som pratar i "vi-meningar" och inte overlever en dag utan "min battre halft"... Jag vill inte ens prata om det!


JAG har varit pa tehus och C foljde med. Det var ackligt gront te och barrbitarna fastnade i MINA tander, och kanske i C:s med. JAG rakade bara vara i samma taxi som C och den korde MIG till ett universitetsomrade dar JAG gick av och C tja... Hmm... Och helt plotsligt var han och JAG pa samma museum, ja bara sadar. Det var riktigt bra. C gick en bit fore mig, vi ar ju anda trots allt tva OLIKA individer!

Tjing tjong, ballong!

5 kommentarer:

Mirabelle sa...

Love ya C!

Carolina sa...

Tror inte det finns en chans att du skulle bli osjälvständig, tjejen... Gullig, snuttig, prata om varandra hela tiden och pussinussig får man vara så fort man bara måste! No worries! :)

Blev lite rädd när jag läste om er hiking. Du måste lova att ni är rädda om er... Skönt att du mår bra nu... :)

Vetduvaaaad!!!???
Häromdagen så var jag och hjälpte en vän med hennes lägenhetsvisning ch då kom det en kille som hade din Carl som referens!! Världen är liten som tusan minsann!

Kram!

Mirabelle sa...

C: Hehe... gött att det är tillåtet att vara rosaflamsig ibland :).

Hehe.. det måste vara killen som hyr Calles lgh nu, världen är definitivt pytteliten!

montan sa...

Prövade dumpling här i Taiwan. Den var faktiskt helt ok. Hade dock annan mat som bar upp mättnadskänslan.

Mirabelle sa...

Montan: Jepp, dumpling med kött eller grönskaer är finfint, men det är de söta med sockerslisk i som är pecka! Hur e taiwan? Kramis.