måndag 21 maj 2007

Vad ska du bli nar du blir stor?

Jag gillar Lhasa. Det gamla, det smutsiga, de morka farade ansiktena pa gummorna. De sma barnen som springer runt med hal mellan benen sa att de ska kunna kissa och bajsa utan att dra ner byxorna, som blir sa glada nar man sager "Hello."


Men nar det blir morkt och tiggarna blir tydligare, nar de drar i dina klader och vattenflaskan som du har i handen. Nar de sma handerna och stora ogonen foljer efter dig lange efter att du snabbat pa stegen och lamnat ljudet av natta fotsteg efter dig.

Det ar hemskt orattvist alltsammans. Jag kopte i min iver saker for alla pengar jag hade pa mig och i tjugo minuter, sa langt som det tog for mig att ga till bankomaten, tankte jag pa vad jag skulle gora om jag inte fick ut nagra pengar. Sen pep automaten och jag behovde inte tanka pa det mer. Det ar lustigt hur mycket mer tiggeriet och fattigdomen paverkar mig nu nar jag ar ensam, det ar lattare att titta at ett annat hall nar man ar fler. Prata om Sverige och blunda. Nu kryper det under skinnet pa mig.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej min vackra dotter. Nog för att jag var orolig när ni skulle ge er iväg men när jag läste vad du skrev mådde jag så dåligt så att jag skulle kunnat åka ner och kramat om dig och hämtat hem dig på direkten, fast det hade ju inte jag klarat av med min dåliga hiking... Var är grabbarna?? Har de inte kommit tillbaka ännu?? Hur länge skall dom vara borta??
Jag älskar dig och tänker ootroligt mycket på dig/ Mams

Anonym sa...

Hej gumman! När jag återvänder hit från min jobbkoma ser jag att du haft en nära döden upplevelse sen sist! Satte kaffet i halsen och pulsen gick upp, sötnos, lova mig att ta hand om dig o din kropp..höjder är inte att leka med. Ha det så skönt o vila ut, så får jag höra allt sen, annars låter det ju helt underbart !!
stor kram!

Mirabelle sa...

Mams: Nu är jag tillbaka i sydkorea så du behöver inte oroa dig :). Killarna var borta i två dagar så det var inte så att det gick någon nöd på mig. Jag trivdes med att kunna gå i tjejaffärer så mycket jag ville :D. Ses snart!

Jenny: Tjena tjejen. Det var inte så farligt ändå tror jag, men som du säger är det inget att leka med. Kram kram