måndag 30 april 2007

Tjejsnack.

Vårt allas favoritsamtal är ju våra kära män. Det finns så mycket att diskutera, så många detaljer att jämför och förundras över. Speciellt det här med att koreanska föräldrar inte vill att deras barn ska gifta sig med utlänningar är totalt beyond me. Jag frågade två av mina väninnor om saken och de förklarade att Sydkorea har blivit ett enat land genom alla krig och misstänksamt mot främlingar och vill därför behålla sitt blod "rent." Och föräldrars åsikter är viktiga i Sydkorea, min mammas åsikt är viktig för mig, men inte så viktig att hon skulle få bestämma vem jag ska gifta mig med.

Och en annan sak. Killen måste vara äldre än tjejen. Alla koreanska flickor fnissar lätt hysteriskt när jag säger att Carl är yngre än mig. Och att inte gifta sig är otänkbart, det är något man bara gör. Och när man kommer upp i 30 års åldern är det vanligt att man kanske bara känner varandra i tre månader innan man knyter ihop knuten. Ibland till och med mindre. Att vara lärare i Korea är ett väldigt bra yrke för kvinnor och att föda pojkar ännu bättre förstås, men det har jag sagt förut.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det där med att man bara vill ha pojkar i "normala" sydkoreanska förhållanden har fått mig att tänka...
Det är ju vetenskapligt bevisat att det är mannens sperma som avgör könet - hur kan man då tycka att en korenask mamma som fött en flicka är "dålig"? Har något val eller?

Sedan undrar jag om man väljer att adoptera bort ett barn pga av att det är av "fel kön" (läs flicka) - blir det inte för många koreanska män per koreansk kvinna? Då borde de lägga sin trångsynthet om västerlänska kvinnor.

En åskit av en helt outbildad svensk/spansk tjej.

//Bea

Anonym sa...

ehh - ok rättelse av en alldeles för trött Bea...

"har HON något val eller?" skulle vara rätt och att "Då borde de lägga sin trångsynthet ÅT SIDAN angående västerländska kvinnor"

SÅ DÄR!!Trycksfelnisse kan man ju inte skylla på i ett sådant här fall..
;-)

//Bea

Mirabelle sa...

Det är helt sant som du säger, och det finns mer män än kvinnor i Sydkorea. Tiderna börjar dock förändras och yngre människor har många gånger en annan syn än sina föräldrar. Det är inte så att de är ogästvänliga mot oss på något sätt, tvärtom!!, de bara vill inte att vi ska gifta oss med deras barn.

Och det är helt okej att föda flickor, så länge man föder minst EN pojke. Så har du två flickor är det bara att fortsätta ;).

Anonym sa...

Mirabelle,

Bra att du tar upp det här ämnet. Min pojkväns föräldrar accepterar inte vårt förhållande. Precis som du är inne på vill de behålla sin släkt "ren". Men de är även bekymmrade över hur barnen kommer se ut, var vi ska bo och huruvida vår relation kommer att accepteras av det koreanska samhället.

I perioder har också min pojkvän lyssnat på dem och känt sig pressad att göra slut med mig. Det här har varit så fruktansvärt frustrerande eftersom det ibland känns som att vara tillsammans med tre personer, min pojkvän + hans mamma och pappa. Det har verkligen varit svårt för mig att förstå att en vuxen man kan vara så styrd av sina föräldrar. Som du säger är det ju långt ifrån samma sak för en svensk. Ja ja... Nu får jag ju i alla fall komma dit. Ska se till att smajla in mig riktigt ordentligt :)

/Maja

Mirabelle sa...

Maja: mmm, jag förstår att det måste vara jobbigt. Förhållande är nog jobbigt som de är mellan två personer utan att svärföräldrar ska lägga sig i. Och du kommer säkert bli en succé när du kommer hit. Jag tror att det är lättare att ha så bestämda åsikter när man inte känner vederbörande. Får jag fråga hur gammal du är?

Anonym sa...

Jag hoppas du har helt rätt, tack Mirabelle. Nej det är antagligen inte lika lätt att se mig som en konstig utlänning när de träffat mig. För det är så de ser mig. Min pojkväns mamma har sagt till min pojkvän att hon inte ens visste att det var möjligt att västerlänningar kunde bli kära i koreaner och vise versa. Ha ha! Det är ju en ganska konstig världsbild.

Jag är snart 27 och min pojkvän 25 (det är ju också, som du skriver, jättekonstigt i Korea, jag är ju hans "noona").

/Maja