måndag 23 april 2007

Måndag.

Idag har solen lyst över Sydkorea och jag hann knappt utanför dörren innan den gick ner vid halv sju-tiden på kvällen. Det har varit en seg dag. Pratade med Sverige om eventuella frilansjobb och funderade lite över framtiden men hamnade istället framför en film med Van Diesel som barnvakt. Hehe... den slutade tårdrypande vackert med att han berättade om sin pappa som skickat honom till militärskola och han stannade i den lilla byn och kysste den vackra skolfröken.

Jag och C hade ett kärt återbesök med "Pactoly wöldo." Stället som mitt liv spinner runt och som markerar min tillvaro på kartan och som vi tills för en månad sen åt på flera gånger i veckan. Jag tror att de söta paret har saknat oss för vi har aldrig fått så mycket smårätter och aldrig någonsin en yakult (söt drickyoghurt) till efterrätt.

Mitt i steget över tröskeln ropade en korean efter oss den enda frasen som hela asien tycks kunna på det engelska språket "where are you from?" och Calle svarade och till vår förvåning kunde hans tunga rulla det exotiska språket riktigt bra. "I drive swedish car, volvo." Han höll upp armarna framför sig och vred på låtsasratten i sina händer. "My wife drive volvo too. Good car, big." Och så blev vi bjudna på middag, han skulle hämta oss i sin volvo på lördag eller så var det nästa lördag, jag vet inte.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Tjohoo!! Belle är tillbaka!!! Underbart att höra om dina intryck om Tokyo - och snart kommer din mamma på besök också - att du hinner med allt!!!
//Kramar Bea

Mirabelle sa...

Haha.. det känns bra att höra, när man inte jobbar hinner man med mycket, mycket. Men en fågel viskade i mitt öra att det skulle dte bli ändring på :).

Kram kram

Anonym sa...

Tjena!

Hittade just din blogg! Verkar mycket spännande! Är intresserad av allt som handlar om Korea! Jag är en 26-årig tjej som är tillsammans med en koreansk kille. I sommar ska jag åka för att hälsa på honom. Ska läsa din blogg för att förbereda mig...

Mirabelle sa...

Anonym: Hej, kul att du hittade hit. Och skoj att du ska till Sydkorea. Hur länge har du varit tillsammans med din pojkvän? Bor han här? Om du vill veta något speciellt är det bara att fråga :). Lycka till!

Anonym sa...

Hej Mirabelle!

Jag fastnade framför din blogg flera timmar igår. Visade sig vara mycket mer intressant än att skriva uppsats :) Speciellt roligt med damen som pratar i en högtalare i er lägenhet. Och den finska tomten i reklamen. Ha ha! Jag träffade min pojkvän förra året i England. Det senaste året har vi varit ifrån varandra. Jag kände igen mig i din beskrivning av distansförhållanden. Inget roligt. Sverige - Sydkorea är ju extremt. Det har också varit jobbigt för att vi inte vetat när vi kan ses. Hans föräldrar förbjöd oss att träffas (för att jag inte var korean). Men nu äntligen får jag åka!
Jo... Jag kommer spendera en del tid själv eftersom min pojkvän jobbar. Har du några bra tips vad jag kan göra i Seoul för att verkligen uppleva den koreanska kulturen? Tack på förhand!

Maja

Mirabelle sa...

Maja: Det är så mycket som man måste göra för att uppleva kulturen och du kommer att uppleva den på ett helt annat sätt än jag eftersom du kommer uppleva den i gästvänligheten i en koreansk familj.

Men måste ur min synvinkel:

Vandra i berg, sitta och äta Kalbi på ett uppvärmt golv, se ut över vyerna från Seoul Tower och gärna gå upp för berget dit. Fiskmarknaden i Seoul. Chabu chabu. Och så mycket mer. Vi ska förresten till Nordkorea med USO, det ska vara en upplevelse!

Anonym sa...

Mirabelle,

Tusen tack för tipsen! Låter spännande!! Wow, åka till Nordkorea, det måste vara otroligt intressant. Tyvärr är jag inte säker på det där med gästfrihet, kan tänka mig ett kyligt möte med hans föräldrar... Men min pojkvän tar säkert hand om mig.

Mirabelle sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Mirabelle sa...

Maja: Jag håller tummarna för dig när du kommer hit. Träna dig på att äta stark mat och äta med pinnar, häll med två händer, liksom du ger allting med två händer, snyt dig aldrig vid bordet men var inte rädd för att sörpla och göra ljud ifrån dig. Sätt inte pinnarna i riset och lär dig "kam-sa-ham-ni-da" (tack) och "An-yang-ha-say-yo" (hej) så kommer du att klara dig alldeles utmärkt! :D