torsdag 26 april 2007

Dagens ilandsproblem.

Det verkar inte som om man putsar fönster i Korea, eller så gör man det väldigt sällan. Det är synd för alla höghus har stora fönster från golv till tak och man vill att den krispiga solen ska oförstört flöda in i lägenheten. Då undrar ni säkert varför jag inte själv tvättar dem (så som ni har undrat varför jag inte bakar mitt eget rågbröd med det grova mjölet som inte existerar här). Jag kan skjuta en fönsterdel till sidan och vi bor på 13:e våningen och det finns inte en chans i världen att jag ska kunna luta mig över räcket och komma åt utsidan av glasrutan utan att falla för frestelsen att hoppa. De där små impulserna som vill kasta mig framför tåg eller få mig att köra in i lastbilar på motorvägen.


Så våra rutor är täckta av ett tjockt lager smuts och jag har aldrig sett en fönsterputsare i arbete i Korea. I Japan däremot fanns de överallt, svingade sig utan problem i liner med hink och skrapa fastsatta i bältet.

Inga kommentarer: