fredag 15 juni 2007

Konstiga svenskar.

Nu är det min tur att vara konstig, konstig, konstig. Jag frågade en korean på Calles jobb om han visste var jag kunde köpa färg någonstans här i Korea?
– What do you want Mirabelle? frågade han
– I want to paint a wall blue.
– So I say to the painters to come to your home?
– No, I was thinking of doing it myself.
– Okej, I am very busy today. Maybe I can help you tomorrow?
Jag fick ett tips av Swea istället att köpa färg på B&Q Home. Ett helt okej ställe som inte är i närheten av utbudet och den familjära stämning IKEA hyser.

Jag och Carl började måla och samma korean frågade Carl förvånat.
– Have you done this before?
– Yes, in my apartment in Sweden, sa Carl.
– Oh!

I Korea gör man inget själv. Det finns det hantverkare till. Så koreanerna på TAT tyckte att vi var väldigt märkliga och stod och studerade oss när vi rollade färg på väggen.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag fick fram din sida när jag googlade lite eftersom jag är sugen på att jobba där ett tag..... är så nyfiken på vad du tycker om Korea och hur du upplever. Läste precis om när du skulle måla på eget bevåg. Skrattade lite för mig själv för att jag vet hur det är i Korea. Det är så annorlunda där och jag själv fick en sådan kulturchock när jag kom dit. Jag vande nog mig inte riktigt vid allt men jag lärde mig att acceptera saker så som de var.

Mirabelle sa...

Viveka: Hehe... jo, snacka om kulturchock. Jag var till och med rädd i början eftersom de har så många regler för hälsningar och uppförande och hur man behandlar äldre och så. Jag trodde att alla skulle bli arga på mig om jag gjorde fel. Men de är så snälla och är man utlänning så kommer man undan med det mesta. De tycker bara att det är kul att jag försöker, och skrattar hjärtligt åt mig när jag ibland misslyckas.

Jag tycker att Korea är ett fantastiskt land, speciellt våren. Och jag rekommenderar det absolut!

Anonym sa...

Tack for intiresnuyu iformatsiyu