onsdag 6 juni 2007

Helgdag.

Idag är det Sveriges Nationaldagen och jag har ingen aning vad jag ska göra med den. Calle kom hem igår och vi käkade salladsbuffé klockan 21.30 på Homever. Medan Calle senare slogs mot jetlagen och satt uppe i timmar och pratade med vänner och spelade spel så sov jag som en gris. Och nu är han trött och jag vet inte hur jag ska fira. Vad ska jag fira? Någon som kan hjälpa mig?

I Korea är de också lediga för att det är Memorial Day, dagen att hedra och minnas patrioterna som dog för sitt land i kriget mot Nordkorea och koloniseringen av Japan. Det slår lite högre än, dagen som en gång varit Svenska flaggans dag och då Gustav Vasa kröntes till kung. Koreanerna brukar spendera, som de flesta av sina högtider, hemma med familjen eller besöka någon gravplats. Klockan tio slår regeringen på sirenerna och alla koreaner tänker under tystnad på alla som dog för Koreas självständighet och frihet.

Men jag tycker att det är bra att vi försöker fira vår Nationaldag och alla inflyttade får en chans att fira sitt nya medborgarskap. Inte som det var när jag växte upp, och man blev kallad rasist varje gång man yttrade något bra om Sverige och det var bannlyst att sjunga nationalsången på skolavslutningarna.

Heja Sverige i evighet, amen!

2 kommentarer:

Mirabelle sa...

Vi käkade köttbullar, drack äppel-champagne och hade sex två gånger. Inte ett helt fel sätt att fira nationaldagen på :D

Carolina sa...

ojdå. Inte dumt alls! :D