måndag 4 juni 2007

Begravning i Tibet.


Det var ju en vecka sen jag var i Tibet men jag kan inte låta bli att skriva om det i alla fall. De har konstiga begravningar där borta. Bland annat en som heter "sky burial." Då styckar man den döda kroppen och lägger den på en klippa för fåglarna att festa på. På så vis så stannar den i kretsloppet. Barn som dör begravs alltid på detta viset. Eller så kan man kasta kroppen i sjön och låta fiskarna gnagga i kanterna. Det är därför tibetaner aldrig äter fisk. Men de kan ibland äta upp sin gamla mormor för att hon ska bli en del av dem själva och stanna hos dem för alltid. De är konstiga de där tibetanerna! Jag ska helt klart kremeras!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Mirabelle,
Här går man och gör en sökning på Tibet och på Sydkorea för att få veta vad man ska hitta på i sommar och så kommer man till en blogg med ett välbekant namn i. Kul att du också hamnat i Asien, själv så har jag varit i Shanghai de senaste sex månaderna och får om ett par veckor tid över att resa omkring lite. Jag har inte hunnit läsa igenom din blogga ännu men ska definitivt göra det nu.

Ha det gott och hör av dig om du har vägarna förbi. Hoppas mailen visas här under/över annars är den brian(du vet vad)jnsn(du vet vad)se. Ha det underbart, Korea verkar som ett toppenland om man ska dömma av de Koreanerna jag träffat.

Mirabelle sa...

Brian: Heeeeej! Hur e läget? Vad gör du i Shanghai? Shit, vad kul att du hittade hit!

Jag har följt med min pojkvän hit och skrivit klart en bok. Jag gillar sydkorea helt klart men är inte förälskad så jag åker tillbaka till Sverige den 20:e juni. Hur länge ska du stanna? Kul att du ska resa, jag rekommenderar att åka runt i kina och även Japan. Det var coolt! Och Korea också. Det är lite speciellt och svårare att upptäcka men helt klart värt en runda. Om du åker hit kan jag tipsa. Och tibet så klart, det är bara att kolla in mina bilder, så vackra!

Min mail är mirabelle.looft@gmail.com

Kram kram Bella