måndag 4 juni 2007

Jjimjilbang.


Och som de skulle ha sagt på tv-programmet Bullen: Kvinnorna på bilden har inget med inlägget att göra. Det är bara reklam för något på en buss i Chengdu, Kina.

Jag är ledsen att jag inte tog med mig kameran. Inte för att jag skulle vilja att ni såg mig liggande utfläkt på en inplastad bädd. Badande i vatten och min egen gamla döda hud med en adjuma (gift kvinna) med permanentat hår iklädd svart bh och trosor hängande över mig. Som flåsade vitlöksdoftande andedräkt i mitt ansikte medan hon skrubbade min nakna kropp, överallt! I armhålorna, på brösten och under fötterna och alla ställen där emellan.

Det var snabba ryck och många procedurer och svårt att förstå vad hon menade när hon knuffade mig i sidan när hon ville att jag skulle vända mig. Pekade på rum jag skulle gå in i och svettas ut allt skit som fanns i mina porer. Och oljan som flödade över min kropp och gjorde det svårt att ligga kvar på britsen. Det var upp med benen och på rygg och mage och massage och skrubb och inoljning och kräm och olika bad med olika temperaturer och bubbelpool, ahhhh.

Och det tog bara några sekunder att vänja sig vid nakenheten och ganska mysigt att bli riktigt ompysslad. Så jag rekommenderar starkt alla som vistas inom landets gränser att prova Jjimjilbang. Ett badhus dit man kan gå och vistas i evigheter. Där finns allt du kan tänka dig. Varma och kalla bad, bubbelpool, ångbastu och bastu det droppar kallt från taket, och grottbastu och sovsalar. En tunna med värme som du sitter på med en kappa över, ska vara bra för något. Rum med datorer, restaurang. Ett bås med en stark röd lampa och madrass att ligga på, ingen aning. Tv-rum och videorum och ett inplastat papper med behandlingar du kan välja mellan. Jag valde skrubb- och oljemassage. Det kostade 40 000 won (298,50 kr) och var definitivt värt var enda krona. Kanske inte lämpat för riktigt blyga personer dock.

Jag har blivit rekommenderad Itaewonland men de har stängt pga finansiella problem så jag besökte Jjiljimbanget på Hotell Hamilton i Itaewon istället. Gå upp vilken uppgång som helst så ser du det. Lycka till med skinnömsandet!

Inga kommentarer: