lördag 9 juni 2007

Konstiga korea.


Okej, igår var vi ute i kändistäta apgujeong och kom hem vid 3-snåret. Så idag sov jag läääänge, fast jag skulle träffa Morgan i Seoul för lite tygshoppande. Jag hann bara gå upp, sätta min nakna rumpa på kontorsstolen innan jag stördes av dörrklockan.
– Vem i helvete kommer och hälsar på nu?!
Jag slängde på mig mysbyxor och t-shirt och öppnade för en liten koreansk tant. Hon pratade länge och väl med mig på koreanska och jag släppte oförstående in henne. Hon gick runt i köket och satte små vita lappar med något kladdigt på i skåpen. Sen gick hon, och Calle ropade från sovrummet om det var fritt fram. Jag kollade i skåpen efter henne och fann att det redan funnits små vita lappar där, innan hon kom?!



Någon som kan hjälpa mig med detta mysterium? Varför sätta upp små vita lappar med någon gegga på i köksskåpen?!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vill också veta vad lapparna är till för! Vi har dock inga lappar hos oss utan jag har bara sett det där ni bor nu.

Anonym sa...

Hej Mirabelle!

Jag frågade min pojkvän om de vita lapparna som kvinnan satte upp i er lägenhet. Han berättade att man brukar sätta sådana lappar för att de ska ge tur. Jag frågade min pojkvän om kvinnan trodde att det fanns någon anledning till att skydda er, men då sa han att hon bara hade satt upp lapparna för att vara snäll i fall att ni skulle behöva det.

Ja, så nu vet du. Men jag fattade inte riktigt varför det var just vita lappar som sattes upp. Min pojkvän trodde att det kunde vara för att man brukar skriva något på lapparna.

/Maja

Carolina sa...

Haha! Jag trodde det var typ nåt insektsmedel på dom! Fast tur-lappar är ett trevligare alternativ... :)

Fin bikini-mirabelle du gjort!

Kram!

Mirabelle sa...

Rasmus: Hehe... Nu har vi äntligen fått lösningen :D

Maja: Och det är tack vare dig. Jag är så glad att du hittat hit! Lycka till i sommar.

C: Tack. Jag trodde också att det var något insektsdödande men vi har aldrig sett några här?! Kram

Anonym sa...

Hejsan
Vi pluggar i Seuol (EWHA) och bor i korridor i skolans dormatories. Tredje dagen vi var här kom det en man och plingade på en tidig morgon, vi öppnade, han sa en massa på koreanska, gick in och öppnade våra garderobsdörrar och kletade något på gångjärnen. Fick höra av de andra att det var någon form av desinfection mot skadedjur. Antagligen samma grej som dina lappar.
Ha det bra
/Linda och Kristoffer