lördag 25 november 2006

Koreansk film – Spring Summer Fall Winter and Spring




Måste passa på att rekommendera en underbar Koreansk film (Spring Summer Fall Winter and Spring) som handlar om en munk och hans lärling, en tioårig pojke. De bor ensamma i en sagolik dal, i ett litet litet hus på en flotte, inte större än huset i sig själv. De är omgivna av ståtliga berg, sanslöst vackert (Ibland fick jag påminna mig själv att andas), och är avskärmade från resten av världen.

Munken uppfostrar pojken som går igenom alla stadier av sinnesstämningar, ilska, svartsjuka, självbekräftelse, passion och så vidare. Tempot är vilsamt, ett skönt kontrast till dagens stress. Detta kan kanske låta lite tråkigt inser jag nu när jag skriver. Men de får besök av en underskön kvinna som är sjuk och behöver vila och det är då det börjar hända saker. Så... se den! och berätta sen vad ni tyckte.

4 kommentarer:

Mirabelle sa...

Okej, ingen verkar ha sett filmen. Jag lovar, helt klart sevärd!

Mirabelle sa...

Undra om det verkar konstigt att jag pushar för den så mycket. Blir mina kommentarer kanske too much så de tappar sin trovärdighet. Jag försöker övertyga så mycket att det känns som om jag ljuger?

Anonym sa...

haha... en bloggares mörkaste hemlighet var plötsligt ingen hemlighet längre... du lägger in egna kommentarer helt öppet :)

Jag lovar jag ska ladda ner filmen och kolla

Mirabelle sa...

Hihi... det var det som jag tyckte var lite roligt, att jag just kommenterade allt själv! Ledsen att jag avslöjade dig ;)